sobota 6. dubna 2013

Základy při výběru kostýmu

Ahoj, co jsem tak měla možnost vidět a pročíst. Tak blogy by měly být hlavně o tom podělit se o zkušenosti, poradit jak na co a podobně. Každý článek by měl mít asi formu slohového cvičení ze školy. Úvod, stať a závěr. Takže se předem omlouvám, ale tady to tak zřejmě nebude. Kde nebude vyloženě nutný úvod, tak ho vypustím a závěr? Nač shrnovat již shrnuté a navíc, ať si každý vyvodí závěr sám. Rozumu už snad máme dost, ne? :). Pokusím se psát jasně a stručně. Sama se nerada prolouskávám několika stránkovým návodem, abych pak zjistila, že to šlo říci dvěma větami. Pravda zrovna tenhle úvod je velmi obsáhlý. Ale to nejspíš proto, že mám stále potřebu jisté věci obhajovat a vysvětlovat. Tak k věci.

Než si nakoupíte látku a domluvíte si někde zhotovení kostýmu, nebo se o to pokusíte sami, měli byste si rozmyslet pár věcí.
- Pro jaké období
- Pro jakou společenskou vrstvu
- Pro jakou úroveň (LH, KM, LARP- má vlastní pravidla stanovená speciálně pro každou akci, pokud ne, řídí se pravidly výroby fantasy kostýmů).

Pokud se rozhodnete pro LH, vybrali jste si opravdu těžký úkol. O kterém se tu nebudu rozepisovat. Přesný návod Vám dá Vaše vlastní skupina historického šermu.



Koukatelné minimum
- látka musí být přírodní, existují v daném období. (Len, Vlna, Kašmír, Brokát, Damašek, Hedvábí...).
Dyftýn a bavlna postačí pro hodně nízkou úroveň. U některých skupin ale postačí :).
- Dále by měla odpovídat společenskému postavení. Vesnická holka nebude kydat koně v damaškových šatech a královna se nenechá "kousat" ovčí vlnou.
- Látka by měla mít přírodně dosažitelnou barvu, či odstín barvy. Žádná čistě bílá, sytě rudá, svítivě oranžová, fialová
- Opět dle společenské vrstvy. Chudáci těžko budou mít modré šaty barvené indigem. Červená spíše odpovídá starorůžové. Zkuste si něco obarvit trávou, kůrou, kaštany, kopřivami,... získáte trochu představu, jak by měly být barvy syté.
- Co se barev týče, není moc skupin, které by se tím trápily. Možná je to spíše otázkou LH kostýmu. Ale já zastávám názor, že když něco dělám, tak pořádně. Nikdy nevíte, kdy se Vaše skupina rozhodne pozvednout svou úroveň (koneckonců to může být i na Váš popud) a pak je trochu mrzuté mít doma kompletní výbavu v nepřijatelné barvě.
- Máte vybranou látku a teď střih. Pamatujte základní heslo: "KDYŽ SI POŘIZUJETE NĚCO NOVÉHO, MUSÍTE DOKÁZAT, ŽE TO EXISTOVALO". Ono dokázat, že něco nebylo, je trochu nesmysl. To, že neexistují důkazy neznamená, že to nebylo. Ale když se chci v něčem prezentovat, musím mít důkaz, že to existovalo.
- Ještě platí jedna zásada. "Vymazlené" kostýmy jsou opět doménou bohatých. Krásně vypasované střihy, nabírané rukávy, bohaté výšivky. Stále je třeba myslet na to "jak jste bohatí".
- Veškeré viditelné švy je třeba dělat v ruce ( lemy, obšívání dírek, výšivky). Sama šiji v ruce celé kostýmy, pro strýčka příhodu a protože mě to baví. Ale skutečně postačí jen viditelné. :)
- Kovové průchodky pro zpevnění dírek je třeba obšít tak, aby nevykukovaly. Ale osobně to také nevidím ráda. Dírky se dají dost dobře obšít i bez průchodek.

Jde jen o návod, na co si dát pozor. Liší se to v období, zda jde o pánský, či dámský kostým a hlavně záleží na požadavcích skupiny. I když, né vždy dostanete přesný návod. Nebo nebudete začínat rovnou v kvalitní skupině, ale spíše jen pro zábavu. Takže pokud Vám na budoucnosti záleží a na tom, jak na Vás pohlíží ostatní, snad Vám můj malý návod trošku pomůže.
Jsem ochotná poradit i v konkrétních případech. Ale nebudu nikomu navrhovat střihy, nebo hledat, co je přípustné, "ať si jen vybere". Jisté "know-how" do kterého mě zasvětili "moji pánové" prozrazovat nebudu. Již proto, že vím, kolik je to stálo času, práce a peněz. Na co jsem si přišla sama a co jsem za tu dobu vykoumala s tím jsem ochotná vážným zájemcům poradit. Případně se nebráním ani samotnému ušití. Jak jsem psala - baví mě to :).

Žádné komentáře:

Okomentovat