úterý 5. ledna 2021

Změna účelu užívání stavby. "Rekolaudace ateliéru na byt"

Nechám si plamanné řeči pro sebe a jdeme rovnou k věci.

Budete muset sehnat, pokud jste neprováděli stavební úpravy, pokud ano, tak vám neporadím.

1. Stavební úřad
  • Projektovou dokumentaci (z archivu)
  • Souhlas SVJ (prý stačí 2 podpisy od členů výboru, my museli mít 3)
  • Dokument, že je prostor váš (kupní smlouva, výpis z katastru)
  • Stanovisko hasičů (2x žádost + 2x PBŘ = požárně bezpečnostní řešení stavby též z archivu)
  • Stanovisko hygieny (oficiální žádost není, měla by obsahovat popis objektu, co žádáte a že v prostoru nedošlo ke stavebním úpravám)
  • Studii osvětlení a zastínění (najdete si firmu a postupujete podle jejich instrukcí. Nás stála 7000kč)
  • Samozřejmě vyplněnou žádost
2. Katastrální úřad

Změněné údaje v prohlášení týkající se změny způsobu využití jednotek se zapíší do katastru způsobem zápisu jiných údajů na základě dohody dotčených vlastníků jednotek o změně jejich práv a povinností, která je v písemné formě odsouhlasena vlastníky jednotek s většinou hlasů, popřípadě s kvalifikovanou většinou hlasů určenou v prohlášení (§ 1169 ObčZ). Vedle uvedené dohody musí být k návrhu na zápis změny přiloženo i usnesení shromáždění vlastníků jednotek o schválení změny podle § 1208 písm. f) ObčZ a v případě, že dotčená jednotka je zatížena, i souhlas oprávněné osoby z věcného práva (§ 1169 odst. 1 ObčZ). Dále ohlášení změny údajů o jednotce (ke stažení na www.cuzk.cz- formuláře) a listinu dokládající nový způsob užívání jednotky. Listiny je třeba předkládat v originále nebo úředně ověřené kopii.

    V překladu to znamení, že sepíšete smlouvu, ve které bude uvedeno, co se děje, kde, koho se to týká a že tím nevzniknou ostatním účastníkům žádné nové povinnosti ani práva. Tuto smlouvu necháte podepsat alespoň 50% sousedů. Pozor sousedé jsou všichni, co mají stejné číslo popisně, byť jiné orientační. U nás to znamenalo 3 bytové domy. V případě zájmu jsem ochotná přeposlat naši hotovou smlouvu, kterou stavební úřad přijal.
    Je třeba zažádat výbor SVJ o přidělení bodu "rekoulaudace" na program shromáždění a nechat o něm na shromáždění hlasovat. Potřebujete záznam z tohoto hlasování, kde bude jasně uvedeno, že byla rekolaudace odsouhlasena. Pokud je tento zápis pouze v elektronické podobě, potřebujete na něm opět podpis předsedy SVJ.

Tyto 2 body bych zařadila ještě před odeslání žádosti o změnu v účelu užívání a tím pádem odpadá souhlas výboru SVJ. Ovšem je třeba je mít 2x (pro stavební úřad i pro katastr).

    Nakonec formulář ohlášení změny údajů o jednotce a samozřejmě vyjádření stavebního úřadu - tedy dokument o změně v účelu užívání.
    

Nejprve bych doporučila kontaktovat příslušný stavební úřad a zeptat se, co přesně od vás budou chtít. Zrovna tak jako se informovat na katastrálním úřadu.


U nás to vypadalo v reálu takhle.

Musela jsem sehnat plnou moc SVJ, že mohu v archivu nahlížet do dokumentace, protože náš byt je součástí celého projektu. Ale někde stačí jen narazit na schopného úředníka, který vám vše potřebné okopíruje. Jelikož jde jen o vaše a společné prostory.
Poté jsem zkompletovala žádost o stanovisko Hasičů. Napsala na hygienu, jak má žádost vypadat. Obratem mi zpět volal moc milý pán a vysvětlil, jak mám žádost sepsat a kam poslat.
Zadala jsem objednávku firmě na měření osvětlení a zastínění. Musela jsem změřit výšku stropů, poslat projektovou dokumentaci, vyfotit okna, zakreslit na mapě, kde přesně náš byt leží a popsat výšku domů v okolí.
Hygiena mi poslala, že není oprávněna stanovisko vydávat. Hasiči mi stanovisko též odmítli dát, protože jsem prý poslala špatnou dokumentaci. Nechtěli PBŘ celé stavby, ale konkrétně našeho bytu, což bylo součástí dokumentace. Obvolala jsem firmu, která PBŘ vydala a koukali na mě jako z jara, že tohle od nich nikdy nikdo nechtěl a vlastně vůbec neví, co mají dělat. Leda zadat nový projekt a znovu jej vypracovat a to kdo ví, kolik by stálo. Bylo mi do pláče. Nakonec se nám to podařilo vyřešit poté, co jsem celé dny studovala stavební zákon a náležitosti PBŘ. Ta původní dokumentace je totiž dostačující, jen se asi někomu nechce v tom kvantu informací hledat. Takže bych doporučila veškeré informace a koeficienty týkající se vaší jednotky zabarvit třeba zvýrazňovačem.
Takto připravenou a zkompletovanou dokumentaci jsme dodali stavebnímu úřadu. Přišla výzva, že potřebují ještě souhlas SVJ. Od nich jsme dostali souhlas se 2 podpisy, dle jejich stanov a vlastně i stanov stavebního úřadu. A vlastně moc nechápu proč, ale prý to nestačí a potřebujeme ještě podpis předsedy. Takže jsme sehnali ještě ten a dodali. 
4 měsíce a máme hotovo (ale to trvalo protože některé orgány prostě komunikují dost stroze a na vše mají hromadu času).

No pevné nervy a snad vám naše zkušenost aspoň trochu pomůže se zorientovat v tom co a jak. Po změně to nezapomeňte ještě oznámit na katastrální úřad :).

Edit: Toto nebyl konec. Druhou fází bylo nahlášení na Katastrální úřad. Bod 2. jsem vpisovala později. Vlastně tenhle článek píšu už rok :D. Takže z katastru mi 3x žádost vrátili, protože jsem pořád nějak nerozuměla, co ode mě přesně chtějí, nevěděla jsem, že nestačí podpisy z našeho vchodu, ale potřebuju podpisy i z okolních domů se kterými máme společnou garáž. A na elektronickém zápisu ze shromáždění jsem neměla podpis, jen jsem ho vytiskla. No Výbor SVJ ze mě byl už docela naštvanej, že jsem každou chvíli potřebovala něco dalšího. Pak mi taky jeden podpisový arch ukradli sousedé a vyhodili, takže jsem musela vše shánět znovu. Nakonec jsem vytiskla smlouvu na 60 listů a pod ní připsala jméno konkrétních majitelů, naházela jim to do schránky a pod schránkami nechala šanon na odevzdávání podepsaných smluv. Když se mi jich vrátilo 30. Šla jsem na úřad. Než došlo dokončení řízení, vrátilo se mi jich dalších 15, takže jsem je ještě po domluvě doplnila. Celkem jsem tím tedy strávila 8 měsíců. Věřím, že tenhle článek vám pomůže a budete mít hotovo mnohem dříve, s menší námahou a neustálým běháním na úřad :).
Případně se neváhejte zeptat, pokud vám něco není jasné :).

Zároveň patří obrovské poděkování Hance a Katkám z úřadů. Protože bez nich bych to určitě nezvládla a přestože jsem je nadstandartně obtěžovala svými dotazy a emaily, byly na mě pořád moc milé a ochotné. Děkuju <3.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Žádost na hygienu nemám uloženou. Ale zněla asi nějak takto:
Žádám Hygienickou stanici .... o vydání stanoviska.
Věc: Změny účelu užívání stavby bytové jednotky ...., katastrální označení ..., adresa.... 
Zmíněná jednotka se nachází v .. patře, budova má ... podlaží. V prostoru nedošlo k žádným stavebním úpravám a tedy se nemění dopad na životní prostředí.

Asi tak nějak. Tohle už si skutečně nevybavím. Ale budu moc ráda, pokud někdo tu žádost sepíšete a v ideálním případě, pokud získáte kladné stanovisko, kdybyste znění žádosti mohli dát do komentářů, pro ostatní. Díky :)

6 komentářů:

  1. Dobrý den,
    moc dekuji za postup, mohla bych vas poprosit o zaslani te smlouvy, jak by mela vypadat?

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, děkuji za sdílení zkušeností. Zrovna se chystám do celého procesu pustit. Mohl bych vás taky poprosit o zaslání smlouvy a případně i žádosti na hygienu pokud by vám to nevadilo? :)
    Můj email je 1lubos1@gmail.com. Velice dekuji, Lubos

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den, moc děkuji za za to, že jste se podělila o zkušenosti a mohla bych Vás také poprosit o zaslání smlouvy a příp. žádosti na hygienu na adresu:ivana7415@gmail.com
    díky moc Iva

    OdpovědětVymazat
  4. Dobrý den, jste moc hodná, že jste s námi podělila. Prosím o zaslání smlouvy na aziljajeva@yahoo.com
    Děkuji moc, Alice

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, smlouvu jsem doplnila do článku, je vložena na jeho konci. :)

      Vymazat